Små virksomheder vinder flere EU-udbud viser en ny analyse lavet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Analysen påviser at der i perioden 2015-2017 har været en stigning på 30 % i udbud vundet af små virksomheder.
Stigningen på 30 % kan dog være misvisende i forhold til det reelle billede, da analysen medtager små virksomheder i konsortier og andre samarbejdsformer som en enkelt vinder af udbuddet. Dermed er tallet potentielt højere end 30 %, hvis flere små virksomheder er gået sammen om at byde på en ordre, hvilket der er stor sandsynlighed for, da konsortier m.m. netop anses som de små virksomheders mulighed for at byde på og vinde EU-udbud.
Derudover konstaterer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse, at små virksomheder oftest vinder kontrakter af mindre værdi, men at der samtidig også er 13 pct. af udbuddene over 200 mio. kr. der bliver vundet af små virksomheder.
Analysen viser således en væsentlig vækst for små virksomheder inden for EU-udbudsmarkedet, samtidig med et potentielt marked for små virksomheder med den rette kapacitet inden for større kontrakter op mod 200 mio. kr. Det bør bemærkes, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, ligesom EU, definerer små virksomheder som virksomheder med under 50 ansatte.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse viser således at det ikke størrelsen på en virksomhed der er afgørende for om man vinder EU-udbud, men måske nærmere en virksomheds vilje til og viden om arbejdet med EU-udbud.
For at se Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens fulde artikel tjek: https://www.kfst.dk/media/54285/smaa-virksomheders-andel-af-offentlige-kontrakter.pdf